Visie
‘Betrokken medewerkers bouwen sterkere organisaties.’
Ik kan mijn visie het beste illustreren met mijn bezoek aan een café een tijdje terug. Ik liep er binnen voor een kopje koffie en werd onmiddellijk gespot door een vriendelijke ober. Hoewel ze bezig was met andere gasten, gaf ze me een knikje en een glimlach. Ik had haar aandacht… Toen ze een paar minuten later mijn bestelling opnam, vroeg ze vriendelijk: ‘Zal ik een bakje water voor uw hond brengen?’ En passant gaf ze twee kleine luidruchtige kinderen een kleurplaat met potloden. De geluidsoverlast was direct tot een aanvaardbaar niveau gereduceerd. Toen ze het kopje koffie neerzette, meldde ze ook nog even dat het koekje homemade was. Een koekje van eigen deeg dus, glimlachte ze.
Na dit verhaal hoef ik niet meer te vertellen dat ze: a. een aardige fooi kreeg, b. in korte tijd een band met mij had opgebouwd, c. ik zeker terug zou komen en d. het café bij vrienden heb aanbevolen.
Bindkracht
Dat is eigenlijk, simpel gezegd, waar het om gaat: het vergroten van de ‘bindkracht’. Tussen medewerkers en managers, met klanten en stakeholders. En door betekenis te geven aan de organisatiedoelstellingen en ontwikkelingen. De winst: medewerkers hebben meer plezier in hun werk, zijn succesvoller, krijgen het vertrouwen van klanten en zorgen dus voor betere bedrijfsresultaten. Wie wil dit nu niet?
Reorganiseren op een vrijdagmiddag
Op vrijdagmiddag kreeg Jos te horen dat de verzekeringsmaatschappij waar hij werkte ingrijpend ging reorganiseren. Een efficiencyslag, zoals de directeur het formuleerde in zijn toespraak in het bedrijfsrestaurant. Afdelingen werden samengevoegd en er werd aan een...
Lees meer