Verandercommunicatie
Veranderingen in organisaties lijken tegenwoordig de enige constante factor te zijn. Een cultuurverandering, een andere manier van werken, een nieuw product of dienst of een reorganisatie. De ene verandering is nog maar net doorgezet of de volgende dient zich al aan. Naast de situationele verandering is het psychologische proces dat daarmee gepaard gaat meestal veel ingrijpender. Een reorganisatie kan op papier efficiënt lijken, maar betekent voor medewerkers vaak dat er afscheid genomen moet worden. Van vertrouwde collega’s, een werkplek of een manier van werken. Zonder aandacht voor het psychologische proces, verloopt het veranderproces moeizamer en gaan de hakken in het zand. En daarin speelt groepsdynamica ook een rol: een negatief sentiment heeft vaak een olievlekwerking. Daarom is aandacht voor het psychologische proces belangrijk om medewerkers mee te krijgen en veranderingen met succes door te voeren.
Storytelling bij verandercommunicatie
Bij veranderingen is storytelling een instrument om inzicht te krijgen in belemmeringen en worstelingen en om weerstand te voorkomen (diagnoseverhaal). Daarnaast kan het een visie tot leven brengen en richtinggeven (visieverhaal), medewerkers motiveren (zingevingsverhaal) en inspireren (commitmentverhaal).
Neem contact met me op voor een vrijblijvend gesprek over verandercommunicatie >>
Blog

Veranderen in drie stappen
Ben jij ook vol verwachting wat het nieuwe jaar voor jou in petto heeft? Nadat we ons de afgelopen weken in een knusse cocon hebben genesteld en alles ‘over het oude jaar heen hebben getild’, is het nu tijd voor actie! Met nieuw elan en frisse moed gaan we het dit...
Lees meer