06-10 73 83 55 info@reneekeijzer.nl

Toen ik mijn hond op een mooie nazomerdag uitliet, stopte er een fietser. Hij was de mannelijke helft van het echtpaar dat ik vaag kende van het terras van een vriend die ik af en toe in de bediening hielp. ‘Hallo! Hoe gaat het nu met je hond?’ vroeg hij. Nu moet je weten dat mijn hond drie jaar geleden aan haar rug is geopereerd en sindsdien alleen nog maar in een hondenrolstoel kan lopen. Operatie mislukt, dus. Mijn hond is de reden dat ik vaak een uur doe over een wandeling van een half uur. Want een hond in een rolstoel is  een interessante aanleiding voor een praatje.  Net als deze keer. Het viel mij op dat de fietser zonder zijn vrouw was. ‘Weet je nog wie ik ben?’ ‘Ja zeker’, zei ik, ‘jij bent de man die altijd een tosti bestelde, bruin met kaas, zonder ham’. Ik was blij dat ik me dat herinnerde. Hij ging verder ‘Mijn vrouw is twee jaar geleden overleden. Een hersentumor. Trouwens, mijn naam is Walter.’ Hij vertelde dat hij een verwarrende en droevige tijd achter de rug had. Moest weer helemaal overnieuw beginnen. Niet alleen zonder vrouw maar hij moest ook weer nieuwe vriendschappen sluiten. Want als ‘man alleen’ werd hij niet meer uitgenodigd door bevriende echtparen. Maar, vertelde hij, hij reisde en ondernam veel. Had vorige maand een wandelreis gemaakt met een reisgezelschap. En had er interessante mensen ontmoet en mooie gesprekken gevoerd. Hij zag er vitaal en veerkrachtig uit. Zo voelde hij zich ook, zei hij. En concludeerde dat het weer goed met hem ging.

Worstelen en bovenkomen

Zijn verhaal bleef me bij omdat het zo treffend weergeeft wat storytelling met je doet. Storytelling gaat over mensen die verhalen vertellen die je raken en die je daarom niet vergeet. Omdat de verteller zich kwetsbaar opstelt en durft te praten over zijn worsteling. En laat zien dat het tegelijkertijd de voedingsbodem kan zijn voor nieuwe inzichten en positieve veranderingen.

Ook binnen organisaties vormen echte, doorleefde verhalen, verteld door leiders, een krachtige inspiratiebron. Zodat medewerkers beter begrijpen waarom het nodig is om bijvoorbeeld van koers te veranderen. En veranderingen zonder onnodige en frustrerende weerstand kunnen plaatsvinden.

De oerkracht van verhalen

Sinds het bestaan van de mensheid is het vertellen van verhalen de manier om werkelijk met elkaar in contact te komen, om kennis over te brengen en om elkaar te informeren. En wel op zo’n manier dat die verhalen ons bijblijven en ons inspireren. Waarom maken we daar in het zakenleven  dan  niet meer gebruik van?